Parthenonul |
Acropolis este o cetate fortificata ce domina Atena. Acropolis contine cateva dintre cele mai cunoscute cladiri construite in stilul arhitectural clasic. Aceste cladiri includ Parthenonul (un templu doric construit in onoarea zeitei Atena), Propylaea si Erechtheum. Acestea au fost construite in Epoca de Aur (secolul V i.e.n.) sub ordinul faimosului democratic Pericles. |
|
|
|
Vedere generala asupra Parthenonului |
Deasupra Atenei pe colina Acropole vegheaza ruinele civilizatiei antice grecesti. Cel mai mare templu Parthenonul, a fost construit in onoarea zeitei patroane a orasului, Atena, in secolul V i.e.n.. In ciuda deteriorarilor provocate de intemperiile naturii si a distrugerilor umane, templul a rezistat in timp pana in zilele noastre. Desi este opera unui simpozion artistic si desi nu stim care este contributia concreta ale mainilor lui Fidias, Parthenonul este mai mult decat o realitate arhitectonica, este o realizare de un ordin care depaseste speciile artei si care totusi persista sa se identifice cu zestrea spirituala pe care nu putem sa i-o atribuim decat lui Fidias. Parthenonul este ideea unei forme care se numeste Fidias. Planul templului grec se defineste dupa felul in care coloanele sunt dispuse fata de o incapere centrala in care se afla imaginea de cult. Parthenonul reprezinta tipul cel mai echilibrat al evolutiei templelor. Numara opt coloane pe fatada, randul de coloane dorice care incadreaza templul margineste o incinta cu friza ionica, constructia fiind un exemplu in privinta coeziunii acestor doua moduri de a exprima unitatea. |
|
|
|
|
Cei 4 stalpi de baza ai Parthenonului.
De la dreapta spre stanga: Mircea, Lilian, Tamara si....eu. |
|
|
|
Priveliste asupra orasului |
Un lucru devine foarte clar cum privesti de pe Acropola: vechiul oras se limiteaza la zona imediata din jurul templului de piatra. Mai mult de 99% din casele de la mare care compun Atena au fot construite in ultimii 50 de ani. Asa ca Atena este pana la urma un oras tanar. Cand o parte a Greciei s-a eliberat de secole de dominatie turca si Atena a fost declarata capitala natiunii in 1833, era doar un sat saracit de numai 4000 de locuitori. Locuiau langa templele Acropolei in locuinte modeste pe panta nordica a zidurilor castelului, unde astazi se afla Plaka cea mai veche parte a orasului. Templul olimpianului Zeus, situat astazi in cea mai ocupata intersectie a orasului, era odata inconjurat de pajisti si campuri.
|
|
|
|
Templul Erechtheum |
Celebrele frize de o dimensiune impresionanta - Erechtheum.
|
|
|
|
Cariatidele |
Erectheon, este un templu mic care include Poarta Fecioarelor (Cariatidele), personaje feminine figurand drept coloane. |
|
|
|
|
Luminat, Acropolele este si mai spectaculos.
|
|
|
|
|
Inspre locul sacru unde si zeii greci mergeau pe jos. |
|
|
|
|
Otomanii au castigat controlul complet asupra Atenei in 1458.
Partenonul, a fost construit ca templul zeitei Atena si care a fost transformat intr-o moschee musulmana. |
|
|
|
|
Ionicul are coloana mai verticalizata, capitelul mai bogat arcuit si profilurile mai jucate. Distinctia insa se exprima mai clar prin felul in care ionicul umplea registrul frizei cu o panda continua de sculpturi fata de banda dorica. Asa ca Parthenonul se infatisa in afara cu metopele sculptate, iar pe dinauntru cu friza continua a reliefului Ionic, care inconjoara incaperea in care se afla statuia Atenei Parthenos. Pe reliefurile statuii, apare lupta zeilor cu gigantii, lupta lapitilor cu centaurii si lupta atenienilor cu amazoanele. Friza Parthenonului infatiseaza procesiunea intregii cetati, a tuturor varstelor si oamenilor cetatii care participa fara distinctii de rang la sacra solemnitate. Friza descrie doua cortegii care se intalnesc ambele pe latura de rasarit acolo unde troneaza zeii. Pe latura de apus calaretii sunt alaturi de caii lor si cortegiul este incipient, abia se formeaza. Pe latura nordica asa zisa cavalcada este in plin mers. In sud, procesiunea fecioarelor asculta de o gradatie monumentala. Zeii sunt izolati in asa fel pe latura de rasarit incat muritorii sa nu fie constienti de prezenta lor adica sa nu para, ca zeii isi exercita oficial autoritatea, si ca impun tinuta de reculegere a sarbatorii. |
|
|
|